Wat is spatadertherapie
De therapie bestaat uit 3 delen:
• Massage om de doorbloeding in de benen te verbeteren
• Oefeningen om de kuitspierpomp te activeren
• Leefregels om de druk op de vaatwanden in het dagelijks leven wisselend te houden

Intake
Voordat de therapie start, is er een uitgebreide intake om een goed beeld te krijgen van de gezondheid en leefwijze van de cliënt. De gezondheidsstatus is belangrijk, omdat deze aanleiding kan zijn de behandeling aan te passen of om er zelfs van af te zien.

Naast het intakegesprek bestaat het eerste consult uit:

• uitleg over de leefregels en oefeningen;
• onderzoek van de spataderlocaties;
• massage van de benen


Massage
Door massage van de benen verbetert de doorbloeding in de benen. Afvalstoffen en vocht worden afgevoerd zodat voedingsstoffen en zuurstof de weefels beter kunnen bereiken. Dit verbetert de conditie van de weefsels en de vaatwanden. Ook wordt de huid steviger, zodat de spatader meer weerstand ondervindt. Het zelfherstellend vermogen van lichaam wordt door de massages op een natuurlijke wijze geactiveerd. De massages worden meestal als weldadig en ontspannen ervaren. Veel mensen ervaren door hun lichamelijke beperking stress. Door aanraking krijgt het lichaam een prikkel om dieper te ontspannen, zodat ook het denken kan ontspannen. Een moment van rust en diepe ontspanning werkt helend op lichaam en geest.


De behandeling start de eerste 4 tot 5 keer wekelijks, waarna een rustige afbouw plaatsvindt.

 

Oefeningen
Eenvoudige oefeningen zijn belangrijk om de het spierpompmechanisme te activeren. Door het aanspannen van met name de kuitspieren worden de aderen op een natuurlijke wijze leeggedrukt en wordt lang staan van het bloed in de aderen zo veel mogelijk voorkomen.
Het is raadzaam om een serie verschillende oefeningen van 5 minuutjes dagelijks 2 keer te doen.

Leefregels

M.a.w. wat kun je zelf doen?

  • Bewegen: het liefst een half uur per dag in de buitenlucht in stevig tempo lopen. Ook fietsen en zwemmen zijn passende sporten. Krachttraining wordt afgeraden en mijd lang staan en lang zitten. Zorg steeds voor een goede afwisseling.
  • Neem een adempauze, het liefst met de benen hoog. Let hierbij op dat de knie licht gebogen is en de hiel ondersteund wordt door een zachte onderlaag. Er zijn speciale “venenkussens” te koop.
  • Voeding: let op voldoende vers fruit, verse groente, rauwkost, goede vetten, vruchtensappen, kruidenthee. Met name vit B, C en E zijn belangrijk. (NB vit E niet bij antistollingsmedicatie (bloedverdunners!)
    Vermijd prikkelende stoffen als koffie, thee, alcohol zoveel mogelijk.
  • Draag geen (naald)hakken. Hierdoor is geen goede afwikkeling van de voet mogelijk en wordt de werking van de spierpomp verzwakt. Geen knellend ondergoed, strakke spijkerbroek of pantykousjes dragen.
  • Vermijd het kruisen van je benen ter hoogte van de liezen en de enkels.
  • Vermijd overgewicht

Effecten
• in het algemeen ontstaat na 3 tot 4 behandelingen een duidelijke verbetering van de meeste klachten
• spataderen, die tijdens de zwangerschap zijn ontstaan trekken weg
• toestroom verdwijnt
• minder stuwing
• verbetering van algehele vitaliteit, minder beperkt voelen, meer zin in alles hebben, meer genieten!
• beter kunnen ontspannen


De eerst bekende behandeling van spataderen dateert uit ca. 400 voor Chr. Hippocrates was een grieks medicus, die de benen omwikkelde met lappen om de vermoeidheidsklachten in de benen te behandelen. In de jaren tachtig ontwikkelde Jom Lammers de spatadertherapie; een therapie zonder operatief ingrijpen. Hij ontdekte dat zwangeren veel baat hadden bij de massages. Later bleek dat de therapie ook voor een veel grotere doelgroep therapeutisch effect had.